"de små barnens händer var hårt fastflätade i varandra, som om de var oroliga för att slitas loss och skiljas åt för alltid"

Jag har hela kvällen varit hos farmor. Ätit massa mat och läst flera orginaltidningsartiklar skrivna under andra världskriget. Farmor var i min ålder då detta skedde och berättade hur hon och hennes systrar sydde några slags selar till de finska, skadade soldaterna som kom över gränsen och blev omhändetagna i skolor som fick agera sjukhus. Artiklara beskriver också den mörka dimman som låg över havet och de skräckslagna finska flyktingbarnen som kom utan att kunna ett ord svenska.
En annan artikel handlar om min farfars mors halvsyster Olga, som beskrivs som Kejsarinnan eller Ängeln av de fyra vindarnas väg. Hon var en stark gumma som räddade livet på hundratals sönderfrusna flyktningar som kom till hennes stuga.
Jag blir så facinerad av sånt här. Och att det finns riktiga människor som har sett det hända. Som själva har varit med om det. Och framför allt de som hjälpt de stackars människorna.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Din blogg är totalt överfascinerande just nu. Jag orkar knappt läsa vidarre. Tagga valisborgis!

2012-04-27 @ 23:11:16
URL: http://agnesmatilda.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0