ett halvt lov göteborg.

lördag.
jag kom under förmiddagen på lördagen och åkte direkt till mormor på särö utanför göteborg. där var delar av släkten för att rensa stora delar av hennes hus som var fullt med grejer överallt. det var mest jobbigt men fick mig även lite saker som porslin och så av henne, så det var ju bra. 
på kvällen åkte jag och sofia in till stan och hyrde film med ryan gosling och köpte indisk hämtmat och så åkte vi hem och dregglade över båda inköpen samt hade örngott på huvudet och var dödströtta. 
 
söndag.
vaknade och åkte ut till särö för att fira mormor som fyllt år två dagar tidigare! catchade up med släkten och åt gudomlig morotskaka.
så tog vi oss in till stan igen och åkte spårvagn till grönsakstorget där vi besökte det utomordentliga och supercoola caféet/restaurangen/bageriet/kaffestället vid namn da matteo panetteria (tips tips verkligen) där vi åt lunch (ps luggen är hur lång som helst men sparar ut så det är okej).
så gick vi lite i affärer och såg kostymdramat anna karenina på bio. åkte hem, lyssnade på stefan sundström och jag fick smygtitta i sofias anteckningsbok där hon samlar all inspiration till sin egna teaterföreställning som har premiär om ungefär två veckor.
braig söndag.

måndag.
på måndagen vaknade vi tidigt och började dagen med att lyssna på monica zetterlund. 
sedan åkte vi till filmhögskolan! sofia och hennes klasskompisar på teaterhögskolan har haft samarbeten med filmskoleeleverna och gjort kortfilmer och nu var det dags att visa samt diskutera filmerna i den lilla biosalongen. sofias lärare gunilla röör som även är en fantastisk skådespelerska var där och hon hälsade på mig (!) man ba' ehhh jag vet redan vem du är h e h e. något annat som är lite roligt att ambjörn från den svenska björnstammen går på filmhögskolan och visade sin film som alla andra yeah yeah.
efter en lång dag efter många intressanta diskutioner åkte vi hem och tryckte i oss middag och sen åkte vi till stora teatern eftersom sofia var tvungen att se en teater helt gratis eftersom det ingår i hennes utbildning (dö) och jag är ju lite extra special sister number one så jag får såklart följa med på allt sånt där. föreställningen som var en monolog hette utan titel av ardalan esmailis och var så så så bra. fuck rasism ungefär. 

tisdag.
jag vaknade själv eftersom systern var i skolan. hade egen kvalitetstid och så åkte jag in till stan och gick i lite affärer och köpte presenter till mig själv. någon timme senare mötte jag upp linnea som också råkade befinna sig i göteborg. vi lunchade på two little birds (ännu ett cafétips, järntorget) och pratade om hennes segelbåtar och segelbåtsvänner och segelbåtssysslor och om stockholm vs luleå osv. sen gick vi på iris secondhand och linnea köpte asfin skjorta. så skildes vi åt och jag köpte ännu mer presenter till mig själv.
när jag höll på att dö av hunger åkte jag till lägenheten där sofia troget väntade. vi lagade middag, lyssnade på radiopsykologen och skrattade högt. och så kom magdalena och förgyllde tillvaron ytterligare, vi såg film med adam lundgren och drack enorma mängder té och skrattade så kroppen vek sig och téet sprutade över hela sängen. 

onsdag.
onsdag var sista dagen eller ja förmiddagen. fotade mig själv i smutsig spegel och så åkte vi till stan för att köpa hemligheter på leksaksaffären krabat (och jag köpte ytterligare present till mig själv hehe).
sedan gick vi på konditori brogyllen (tips tips tips igen) och det var så himla flott och tjusigt och bäst. 
klockan blev halv två och jag satte mig på tåget mot stockholm. väl framme på centralen hade jag bestämt träff med min allra vackraste yrsa! efter sju månader med endast några enstaka telefonsamtal var det så fint att få se och krama henne igen. efter en timmes snabbgenomgång om livet satte jag mig norrlandståget och när jag vaknade nästa morgon såg jag bara gran tall gran snö gran tall snö gran tall snö och drog en lättnadens suck för norrbotten är ändå where the heart is så att säga. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0