detta med shorts.

pappa: idag kommer vi få varmast väder i europa. 
jag tänker: okej lättklätt tunna kläder hm? fan fan fan alla kjolar är i tvätten fan fan fan ingen av klänningarna passar idag fan fan fan måste ta shorts FAN.

i våras då jag var i göteborg besökte jag butiken weekday där jag på vintage-avdelningen hittade ett par snygga, korta, högmidjade, ljusa jeansshjorts med perfekt slitage. jag provade och tänkte jag trivs ju inte i shorts egentligen men kanske kanske kanske att jag kan göra det i sommar, vem vet? så jag köpte dem. 
nu, idag var tydligen tiden inne. visst, jag har gått omkring i dem hemma och tänkt oj valkar oj fett oj lår oj bristningar aj nu skär det in i skrevet men nu, idag var det dags för den riktiga premiären. 
så jag tar på mig dem.
går ut.
skäms.
cyklar till skolan.
skäms.
täcker för låren med koftan på lektionerna.
skäms.
springer in på toaletten med jämna mellanrum för att försöka göra utrymme för mitt skrev som skriker släpp ut mig här ifrån jag får ingen luft måste andas måste få bli fri. 
skäms.
pratar med en vän och säger nä jag ska banne mig visa patriarkatet att till och med jag kan ha shorts på mig utan att skämmas.
skäms
tittar på mig själv i varenda möjliga spegel och drar in magen.
skäms

vad är det egentligen som gör att jag av någon anledning tvingar på mig detta mardrömsplagg varje sommar? "det är ju praktiskt" "med kjol är det lätt att man råkar visa trosorna" "det är snyggt" "alla andra har det ju" visst visst men det finns andra faktorer som väger starkare och som varje sommar glöms bort: "fettet väller ut från alla håll och kanter vilket gör mig väldigt obekväm" "det gör så fruktansvärt ont och jag får röda märken runt hela midjan för att det sitter åt så tight" "plötsligt blir min rumpa mer framträdande = fler blickar". 

jag vet inte vad ni tycker men jag ser inte detta som något positivt. jag uppmanar absolut inte alla att sluta använda shorts, tvärt om - om du känner dig stark och bekväm ska du definitivt ha det oavsett kroppsform!! jag bara ställer mig frågan varför samhället alltid liksom säger ta på dig shorts ta på dig shorts varje sommar. varför är det en sådan norm och varför är det så många tjejer/kvinnor som bävar inför detta precis lika mycket som jag gör?
 
hur som helst, här kommer fortsättningen på min lilla andekdot:
jag ska lämna tillbaka ett plagg i en butik och ser en perfekt klänning hänga framför mig. den har formen som jag trivs allra bäst i, den är mjuk och relativt tunn, har ett vackert mönster och ropar linnea jag är räddningen! 
så jag köper den och tar på mig den och känner mig så fruktansvärt lycklig och befriad. 

vissa kanske ser detta som en förlust. hon klarade inte det "feministiska testet" som säger att alla feminister måste trivas asbra i sina kroppar och ska kunna ha på sig vad som helst utan att skämmas. nej, så är inte fallet. jag är feminist och jag skäms över min kropp. men det är inte mitt fel, det är patriarkatets fel. det är patriarkatet som tvingar in mig i ett plagg som gör illa mig, som sårar mig och som inte ens ser bra ut på mig bara för att jag borde ha det. genom att kasta ner de där fruktansvärda shortsen i väskan och ta på mig min nu allra bästa klänning så spottade jag patriarkatet i ansiktet och sa NEJ jag kommer inte gå med på det här längre, du ska inte få förstöra mitt kön och mitt självförtroende.
och jag är så stolt. 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

För det första Linnea så är du så sjukt fin, man storknar ju nästan!
För det andra så var det här inlägget oerhört bra skrivet, himla fantastiskt att skriva som du har gjort. I just love it and you go girl!!!!!!!!!!
Kram från Anonym.

Svar: <3 kärlek <3
Linnea

2013-05-30 @ 23:57:48
Postat av: Lovisa

DU ÄR SÅ BÄST DARLING!
I LOVE YOU

Svar: <3!<3!<3!
Linnea

2013-05-31 @ 00:32:23
Postat av: mallan

Du är bäst Linnea! ÄLSKAR DIG oavsett vad du har på dig/hur du ser ut <3

Svar: <3<3<3
Linnea

2013-05-31 @ 22:05:16
Postat av: Anonym

Ursäkta, ingen tvingar någon till shorts. Alla får väl vara klädda hur dom vill. Tycker det är hemskt att du behöver känna att du skäms i shorts, tror dock att det är mer att du inte känner dig bekväm i dom (det låter då så i inlägget). Tycker även det är hemskt att du lägger skulden på att du inte vill ha shorts på någon annan, att det är någon annans "fel" att du gillar kjolar och klänningar bättre.

Svar: jag förstår inte riktigt din kritik men jag ska försöka förklara lite tydligare:självklart får alla vara klädda hur de vill (även fast det många gånger kan vara svårt då samhället kanske inte accepterar det).
jag har aldrig sagt att någon tvingar någon annan, det är jag själv som tvingar på mig detta plagg och jag frågar mig VARFÖR?
ja jag tycker också det är hemskt att jag skäms, men det är inte mitt eller någon annan persons fel, det är PATRIARKATETS fel. det är även där jag lägger skulden, på patriarkatet, inte på någon annan.
det här handlar inte om att jag bara "gillar kjol med än shorts". det handlar om hur så många andra tjejer och kvinnor förutom jag bävar inför att ta på sig shorts varje sommar. att så många andra tjejer och kvinnor tänker "oj valkar oj fett aj nu sitter det för tight aj" och det är där problemet ligger.
hoppas du fick en tydligare förklaring.

ps. vore trevligare om du faktiskt kunde stå för dina åsikter med ett namn istället för anonym.
Linnea

2013-05-31 @ 23:31:52
Postat av: Anonym

Du lägger ju en skuld på patriarkatet. Det är en skuld som inte borde vara där. Min åsikt är iallafall att feministerNa hat fått fram deras åsikt och även om alla verkar tro att alla kollar just på mina valkar och fett som sticker ut så är der inte så. Såklart människor kommenterar andra, jag är ganska så säker att du också har gjort/gör det. Det är bara så världen är uppbyggd. Sluta skyll personliga problem på patriarken och ta tag i dom och gör något åt dom. Om du är missnöjd med din kropp så är du den ända som kan göra något åt det. Inte patriarkatet, inte någon annan människa än du själv. Hela grejen är väl att du ska må bra ellerhur ? P.s jag känner att jag kommer få allt hat från dina vänner om jag kommer ut med vem jag är, om du skulle fråga mig något "Face to face" "irl" eller vad man nu säger så kan jag såklart stå för dom. Men jag är inte speciellt redo för att få allt Internethat att förstöra min ork just nu, så därför föredrar jag att vara anonym, pga att ni skulle klaga, vara arga, frustrerade, kasta blickar och kommentera mig.

Svar: jag tycker det verkar som att vi har spårat lite från själva ämnet, men jaja. (jag kommenterar folks utseende och det är en sida hos mig som är väldigt dålig så jag försöker att inte göra det - men här hade det faktiskt ingenting med saken att göra)
ja, jag lägger en skuld på patriarkatet och det är en skuld som absolut bör ligga där. det är inte mitt fel att jag inte trivs i min kropp. det är inte mitt fel att det finns en såna skeva ideal i samhället och det är inte mitt fel att jag skäms skäms skäms när jag har shorts på mig eftersom jag alltid sneglar upp på ginatricot-benen på busshållplatserna. och jag är inte den enda som gör det.
jag vet inte riktigt hur du syftar på "ta tag i dina problem och gör något åt dem" men jag enligt mig berättar den egentligen "ja går ner i vikt då så du blir bekväm" även om det inte var menat så. men jag tänker inte banta, det är samhällets uppgift att acceptera alla kroppsformer och lära människor att utseende är 100% oviktigt. man kan också tolka meningen som "men försök acceptera din kropp då" och det försöker jag verkligen göra, varje dag. men det är inte så enkelt.

om du vill vara anonym får du vara det, men du ska veta att varken jag eller mina vänner är ute efter att hata, vi vill bara föra en vanlig diskussion.
Linnea

2013-06-01 @ 09:59:51
Postat av: Frida

Du har ju på riktigt den snyggaste rumpan i världen! Tänkte till och med på det i måndags!!! Vackerbarn!

2013-06-01 @ 12:36:29
URL: http://phridaa.blogg.se
Postat av: Jenny (Sofias polare)

Linnea! Så otroligt klok du är. Blir imponerad! Sofia kan vara glad att hon har en så upplyst lillasyster :)

Svar: wow, tack så oerhört mycket. hoppas du mår bra!
Linnea

2013-06-05 @ 22:14:28
Postat av: agge

Linnet, du är BÄST. Seriöst. Finner inte ord. Och Anonyma Antonio, sakta i backarna. "Sluta skyll personliga problem på patriarken och ta tag i dom och gör något åt dom. Om du är missnöjd med din kropp så är du den ända som kan göra något åt det. "

KRÄKS.
Det du skriver rör hela jordens befolkning på ett eller annat sätt. Patriarkatet är inget Linnea Landström-påfund. LOL.

Puss

Svar: älskling
Linnea

2013-06-10 @ 23:54:08
URL: http://agneshassler.se
Postat av: Anonyma Antonio

Öhm, jag menar mer att om du inte mår bra( vilket du inte verkar göra i shorts) så är du den ända som kan fixa det. Och nej jag menar inte bantning på något sätt. Hatar det ordet för att ingen mår bra av någon sådan brutal förändring. Jag vet att det inte är lätt att acceptera sig själv alltid. Jag vill mer få fram att om du skäms (vilket inte är okej på något sätt) så kan du ändra på det. För det är ändå din egna åsikt, ditt tycke att skämmas. Jag tycker det är bättre att må bra och känna sig bra än att klaga på allt. Det är min personliga åsikt, och vi har redan en som hatar på mig, kräks hur mycket du vill, bara du inser vad du verkligen kräks på.

Svar: hej och ursäkta sent svar. bra att vi tycker lika om bantningen och att det inte är okej att skämmas. men ja, jag anser fortfarande som jag försökt förklara i de tidigare kommentarerna att jag INTE kan bestämma över min kropp och vad jag tycker om den. det är klart att jag kan bestämma att klä mig i sånt som är bekvämt (alltså inte shorts även fast jag gjorde det den där torsdagen). på grund av samhällets skeva ideal rubbas min hjärna dagligen av alla reklamskyltar osv. om samhället istället skulle välja att uppskatta alla kroppsformer, och egentligen låta alla (svarta, vita, homosexuella, funktionshindrade, transexuella, kvinnor, män) ta lika stor plats tror inte jag att min konstiga bild av hur en kropp ska se ut skulle finnas. jag mår bra och känner mig bra, men jag är inte så pass säker i mig själv (tror det kräver livserfarenhet och en enorm vilja - därför är jag inte där ännu) att jag inte skäms över min kropp och därför väljer jag att klaga för att det är fel, för att jag inte borde skämmas.
Linnea

2013-06-12 @ 12:13:28
Postat av: Emilia

Linnea, du är helt fantastisk!
Anonyma Antonio, jag tror du behöver läsa på om ämnet.

Svar: <3!
Linnea

2013-06-24 @ 21:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0