det här med januari.

hej, det var en vecka sen sist och det är svinkallt ute. jag halkar mellan gymnasiebyn och smedjegatan, tycker skolan är tråkig och nu börjar det bli jobbigt med vintern, på rikt. jag saknar solen och asfalten.
en konstig och ångestig kväll pratade jag med sofia och hon sa att jag skulle köpa en januari-present till mig själv eftersom jag är så fantastisk som typ inte gått i ide. dagen efter klickade jag hem en relativt dyr tamburin!
herregud, sen när behöver jag en dyr tamburin?
sen aldrig.
jaja, den kanske gör det lite enklare.
i dessa tider kan man ju försöka göra något åt situationen eller så gör man inte det. ibland blir det bättre och ibland blir det inte bättre och det är okej. men i alla fall, förutom att dra ett härligt move med en cigg i munnen och ball jacka med tillhörande brallor på sig brukar jag till exempel:
ha kvällar!! gör något av kvällarna. det är så lätt att inte orka. gå på jazzbar, sno en pizzasten och ha pizzakväll, ha högläsning ur fifty shades of grey, somna i soffan, köp icas frusna dumplings och drick en massa cola!! 
hitta en intressant person!! jag hittade malin gabriella nordin genom nån DJ-snubbe som tipsade i DN söndag. malin är konstnär och jag tycker hon utforskar färg och form på ett roligt och vackert sätt. på hennes TUMBLR finns det dessutom massvis med bilder från hennes ateljé och de i sig är svinfina enligt mig. inspiration inspiration inspiration. 
ALDRIG att jag skulle utesluta att skriva något om svtplay. här är mina tips:
på spåret - vuxen frågesport med oftast roliga personer i en estetiskt tillfredställande miljö.
blå ögon - ja ni vet väl vid det här laget.
astrid - dokumentär i tre delar om astrid lindgren och hennes liv. 
fosterland - fredrik önnevall reser runt, träffar nationalister och de som känner sig som offer. 
stjärnorna på slottet (özz nûjen) - fem kändisar i ett slott <3
 
här är sånt jag ännu inte sett men tror kan vara bra:
tänker på dig - föreställning av liv strömquist.
gränsen - drama i tre delar, människor som flätas in i varandra och varandras problem.
i am icon - fem minuter om icona pops resa.
what's up allihop - coola people som pratar om vad som händer just nu.
hur gör man för att rädda ett folk? - dokumentär om rasbiologins registrering av samer på 20/30-talet (sänds imorgon).
 
men sen måste jag faktiskt få hylla tv4 för programmet LYCKLIGA GATAN! en nykläckt rappare/hiphopare möter en svensk folkkär artist och MAGI UPPSTÅR alltså guuud alla är så jävla gulliga. tack t-r för tipset. 
se en film! i tisdags såg jag för första gången 10 things i hate about you vilket jag egentligen borde gjort för svinlängesen. när jag fick reda på att heath ledger som spelar patrick inte lever längre började jag grina samtidigt som jag grinade över att joseph gordon-levitt Ä R  S Å  H I M L A  G U L L I G samtidigt som jag grinade över att alla tjejer äger omg. 
något jag först tänker hjälper är att kolla på typ såna här bilder. drömma om snygga bågar på brillorna, titta på vingreklamer och googla apollo-hotell, men jag blir typ mer deppig av detta. jag har insett att jag blir så mycket mer pepp av att embracea vintern, ta den till mig och trösta mig med den.
dessa bilder kommer från svalbard, förstår ni hur fucking fantastiskt det är? DET HÄR ÄR OCKSÅ VINTER! vill bo här alla dagar om året. men det är såklart enormt stor skillnad på den här vintern och den jag möter när jag går till bussen varje morgon. 
men den är inte heller så himla dum alltså. wow <3 jag har gjort en vinterlista med låtar jag förknippar med norrbotten eller bara får en bra känsla av. tipsa gärna om fler låtar!! ett annat tips är att läsa expeditionen av bea uusma eller lyssna på ljudboken trollvinter eller läsa boken den ärliga bedragaren av tove jansson. det brukar jag göra.
omfamna januari. 
ta hen i handen, leta efter solen och sov mycket. 

Kommentarer
Postat av: Emilia

Tänker på dig är FANTASTISK!!!!!!!!!

Svar: love ! ! !
Linnea

2015-01-28 @ 20:16:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0