resorna under 2014.

ja eftersom att resa är my biggest intresse number 2 (musica e number 1) så blev jag inspirerad av flora att skriva om resorna (som blev helt många?) under året! lets go.
FUERTEVENTURA, JANUARI
okej den här resan gjordes egentligen i slutet av 2013 men det nya året började i alla fall på denna spanska ö! en vulkanö vilket innebär att växtligheten är mycket liten, istället finns en massa sand. jag var här med lilla familjen och vi hade det mycket mysigt i våra bungalows, förutom på nyårsafton då vi åt på en dålig restaurang, jag var sur och trött och la mig innan tolvslaget haha. blev också förvånad över hur jag i slutet av resan började bli less på sofia? hade inte alls träffat henne mycket under året så när vi väl umgicks intensivt var det så skönt att vi verkligen var systrar som inte alltid höll med varandra. 
GÖTEBORG, FEBRUARI
åkte med diddley och hans mamma för att hälsa på ylva (hans syster) som hade spelning med wildhart på jazzhuset. jag fick träffa hans superfina och knäppa släkt, vi åt på världens jävla bästa restaurang moon thai, köpte skivor på bengans, hade ananasbåtstävling och åkte till särö för att promenera i skogen med mormor. jag var superkär och euforisk under hela resan. 
GÖTEBORG, APRIL
jag var superless på livet och sofia skrev "kom på rehab på min ö" och så gjorde jag det. vi dissade fest på stadsteatern och plockade påskris på ön. medan hon var i skolan köpte jag skivor, läste jättemycket och drack många koppar kaffe med mig själv på café. det var så extremt välbehövligt och jättemysigt och jag kände mig världsvan (töntigt but true).
GÖTEBORG, MAJ
sofia hade sin slutproduktion och det är väl klart att lilla familijen kommer!! (obs hon var bäst av alla obs obs) men har tyvärr inga bilder från detta. å andra sidan var det dessutom första maj, vi lyssnade på tal och åt massa god mat och väntade i timmar på båten i och med första maj-kaos. en dag åkte jag och pappa till hans kusin anna-karin på brännö för att hälsa på, hade inte varit där och har inte heller träffat henne så mycket men det var svinmysigt!! hon hade fixat värsta proffsiga mackorna som vi åt medan vi njöt av havsutsikten och pratade om håkan hellström eftersom hon brukar stöta på honom då och då pga han har sommarställe på ön. 
HYDRA, MAJ
grekist jävla GUDOMLIG ö omfg. var här med mom and dad och två andra älskvärda familjer vi känner. vi lagade stora middagar medan vi tittade ut över byn och hamnen, promenerade längs havet och diskuterade musik och politik. precis när vi kom dit fick jag dock världens värsta urinvägsinfektion ever och mamma var jättestressad över det. men efter grekiska värktabletter, ett hemskt tranbärspulver och bittra uttalanden i skuggan så började jag må bättre. fick dock också värsta gråt-attacken på toaletten för att det vid ett tillfälle blev så uppenbart att jag var ensam ung kvinna bland alla dessa vuxna människor som inte fattade deras maktpositon. men annars jättebra resa!!
GÖTEBORG, JUNI
det hela började skitdåligt med att jag och diddley blivit fel-informerade gällande avgång för tåget så vi missade det...detta innebar en dag mindre i gbg men vad gjorde det egentligen, VI SKULLE JU SE HÅKAN PÅ ULLEVI KAN NI BA PLZ TYP SKRIKA I VERSALER MED MIG ALLTSÅ VI SÅG HONOM LIVE! PÅ ULLEVI! I GÖTEBORG! aka top tre lyckligaste stunderna i mitt liv skojar inte ens. efteråt gick vi längsta omvägen hem men det gjorde inget för hela himla göteborg var ute på gatorna och det var fest! vi bodde återigen hos ylva på mariaplan och med henne for vi till asperö för att laga tacos och kasta frisbee. annars flängde vi mest omrking som vanligt, drack ekologisk läsk i solen, hade picknick och började känna att något kanske inte var riktigt rätt. 
GÄLLIVARE, JULI
jag och älsklingsemma lyckades klämma in en helg!! vi som aldrig har någon tid egentligen åkte ut till en stuga i tjautjasjaure där det finns hur mycket tid som helst. vi mördade mygg, badade barbröstade, eldade vedbastu och åkte båt mitt i natten (översta bilden) vilket var top tre mest drömska tillfällerna i livet. annars åt vi svingoda rawfood-brownies, pratade om ALLT och somnade överallt. 
STOCKHOLM, JULI
åkte dit dagen efter the break-up och var jätteförvirrad. som tur var hade yrsa my cousin number one gjort upp värsta stockholms-touren på allt turistigt vi skulle göra eftersom hon börjat jobba på turistbyrå, jag behövde bara hänga med, betala och ha roligt utan att behöva tänka. YRSA <333 vi köpte massa ost, gjorde lyxfrukost varje dag, köpte dyra kläder, åkte båt till en ö, njöt av världens jävla dyraste jordgubbar (typ sju stycken för femtio spänn ALLTSÅ SINNES) på mälarpaviljongen, drack cava i humleparken samt sa åt och blev rädd för en läskig äcklig gubbe som kollade på våra bröst. och så konstaterade vi att det är helt himla okej för mig att ha tighta kjolar om jag vill. vilket jag vill. ha!
GÖTEBORG, JULI / AUGUSTI
det är lite kompicerat, åkte från sthlm till gbg, till malmö, till köpenhamn, till malmö och till gbg igen men vi kör ihop det nu. första veckan var på särö med mamma och mormor! vi badade i havet, åt glass vid blomstermåla, promenerade i naturreservatet. jag sov länge och mycket och var fortfarande lika rädd för insekterna i trädgården som jag alltid har varit. andra veckan flyttade jag in hos magadalena, sofias kompis, för det var dags för way out west!! jag hängde bland annat med ovanstående gullon och vi åt massa god mat, spanade in snygga människor, skrek oss hesa på konserter och en natt dansade jag och saga sönder på pustervik <333 obs obs återigen top tre lyckligaste stunderna i livet. 
MALMÖ, AUGUSTI
var bara där några dagar men det var superfint att få träffa my som jag typ inte hade sett på ett år? jo kanske fast ändå inte? vet inte haha men vi gick i alla fall längs hamnen där det blåste svinmycket, drack en massa juice, pratade om hur jobbigt allt är och flirtade med joggande killar och heta mammor i pilträdsparken. 
KÖPENHAMN, AUGUSTI
en kväll kände vi att vi behövde köpenhamn och GUD VAD RÄTT vi hade alltså. möttes av strålande sol och hundra miljoner gatumusikanter. utsvultna som vi var hittade vi ett max, sen slog vi oss ner vid kanalen och drack vin ur flaskan som det ska vara vid en kanal i kvällssol i köpenhamn. jag var supersnygg i håret och plötsligt hade vi blivit kompisar med två knäppa österrikare som var på tågluff, de bjöd på jäger och vi hade svinroligt!! letade klubb (på en tisdag hehe) men dansade på gatan istället. tog öresundståget tillbaka vid två och ungefär vid fyra låg vi euforiska och trötta i våra sängar i malmö.
UMEÅ, SEPTEMBER
sofia hade lämnat gbg för umeyo där hon börjat jobba på en teater, i början av september var det fortfarande sommar så vi njöt i solen hela hela tiden. på kvällarna letade vi hemliga fester (hittade en tråkig haha) och annars tittade vi på svtplay. eftersom umeå blivit utsedd till europas (!) kulturstad 2014 var det nycirkusfestival den helgen, såg bland annat glitch som jag skrivit om tidigare men som var HELT OTROLIG alltså gråter typ när jag tänker på detta. har aldrig blivit så känslomässigt berörd av kaos, musik och glödlampor. 
DUBLIN, SEPTEMBER
i juni bestämde sig tree things för att åka till irland för gig-pengar vi tjänat ihop och så blev det! hängde runt på cozy pubar, promenerade överallt, hade valvaka med en massa popcorn, jag shoppade överdrivet mycket och vissa andra tjatade överdrivet mycket om guinness storehouse. det var en fett fin resa och vi blev lagom less på varann.
KALIX, OKTOBER
vi fick abstinens och plötligt satt jag på en buss mot kalix folkhögskola. vi promenerade i skogen, jag fick uppleva min livs första chiapudding, slöade i soffan, såg på harry potter och myste svinmycket! stannade bara en natt men det var sååå värt. 
UMEÅ, OKTOBER
ja, kände lite behov av lite syster så att så fick det bli. såg barnföreställningen min längtan är en apelsin som hon spelade på ögonblicksteatern och gråter lite i hjärtat av stolthet <333 men ja det var sånt här väder hela tiden = fantastiskt!! älskar dimma mmmm. jag gick på bildmuseet och var mycket själv, men på kvällarna skrattgrät vi till dåliga skämt och åt paj. 
STOCKHOLM, OKTOBER
jag, lovisa och paulina blev less på allt och for till stockholm för att bo på långholmen, shoppa renässansklänningar, äta massa göttig mat, kolla in >utelivet< (inte jätteimponerad än så länge), åka buss en tidig morgon från skanstull, dricka kaffe på espresso house och gosa!

och där tog det slut! november och december var mest stress och ångest och ont om pengar. 

Kommentarer
Postat av: denise

omg detta e helt???? du har verkligen rest svinmycket din lilla råtta. men aa du skriver fint och e bäst puss å kram

Svar: JAG VET?? är förvånad själv hahahha. pusspusspuss
Linnea

2015-01-11 @ 11:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0