saltoluokta.

efter tre timmars tåg och två timmars buss och tio minuters båt i nordvästlig riktning kommer man hit, till salto. jag har varit här en gång förut, förra sommaren och efter den gången var jag bara tvungen att komma tillbaka. här har jag levt i fjällrävenbyxor bland ilskna mygg och snälla människor. här trivs jag så oerhört bra med mig själv, här känner jag mig accepterad oavsett utseende. så glad över att min syster valt att jobba just här de två senaste somrarna.
bada vedbastu för att sen simma en meter och tillbaka igen i den elvagradiga inlandsjön. äta röding i personalmatsalen bakom restaurangköket och titta på alla knäppa och roliga anteckningar på tavlan. börja vandringen upp på fjället kierkau, elvahundrameter över havet. nio på kvällen började vi och vandrade länge länge den ljusblå vindstilla natten. strax före ett nådde vi toppen efter att ha träffat fjällripor med små fågelungar och druckit iskallt glasklart vatten ur fjällbäckar. med trötta ben och huvuden började vandringen ner igen och efter någon timme möttes vi av morgonsolen, fortfarande vindstilla. klockan fyra var vi tillbaka på fjällstationen. sen sov vi hela hela dagen.
resterande dagar gick vi promenader intill samebyn, tittade på änglagård / spelade spel i laponia med de andra säsongsjobbarna, åt mat och läste böcker i sängen.
så fruktansvärt behövligt.

jag fick en kvittens på min själ och du ska veta att jag fortfarande är kär i dig.

kan jag inte bara få komma hem någon gång. hem på riktigt utan att behöva tvätta packa om och fara igen.
hur som helst.
trästockvistelsen var fem av fem toasts.
imorgon åker jag nattåg till göteborg, längtar ändå till västkusten.
och sen längtar jag efter stockholm och yrsa.
så jag behöver nog inte komma hem ordentligt.
jag mår rätt bra ändå med det här livet.
vill bara slippa packa om och om och om.

instagram juni.

ja alltså halva månaden försvann ju som = hälften så många bilder men här kommer några i alla fall.
en regnig söndag i sängen och på ett samiskt café i jokkmokk när jag och älsklingsmonica var där och körade med barn.
två favoriter på bussen och egobild under nattpromenad.
en annan nattpromenad med stina efter världens bästa kväll och denise + my som tog STUDENTEN.
jag var svintrött och sofia var hemma några dagar.
det var väl det. juli blir roligare, lovar.

hon stod och rökte och skrek under fläkten "jävla karlar varför ska det vara så förbannat svårt och ni två hör på se upp så att ni inte också blir såna jävla svin".

hellooo.
idag har jag lite ~häftiga effekter~ på bilderna coolt coolt please call me tumblrgirl, haha.
nä men jag är hemma nu i alla fall efter en veckas läger vilket har ÄGT SÅ MYCKET gud kärlek kärlek. får berätta mer sen.
idag är det lördag men inte vilken lördag som helst pga emma kommer äntligen äntligen äntligen till sverige idag FÖRSTÅR NI MIN LYCKA nej det gör ni inte. sen har tree things spelning på hamnfestivalen och jag är pepp! detta är vårt typ största och mest seriösa gig någonsin så det är spännande, 20.15 i stadsparken KOM.
snart ska jag maxa med denise + att jag har en sån här 10-kronors-rabatt-grej-på-valfritt-maxmål WOHO. och så ska jag träffa stina och tilde-ristin ikväll och förmodligen se på zacke och mortal men yeah yeah detta blir bra.

imorgon åker jag tåg och buss och båt hela dagen för att till slut andas fjäll i saltoluokta. har packat/laddat ned sexton sommarprat i telefonen och två pocketböcker i väskan.
puss kyss hångel.

måste tvätta jobba sova äta andas landa.

hej.
efter cirkus fjorton timmars flygåkande kom jag hem till mitt älskade norrbotten i måndags, sen dess har jag börjat jobba med planering och rep inför nästa veckas musikkollo som blir sjukt kul.
åh andra sidan vore det helt okej att somna och inte vakna på några dagar men det är väl för mycket begärt.