Birka folkhögskola.

Torsdag 06:00 gick planet mot Östersund, jag var mycket trött men peppad!
Hade blivit lovad att bli hämtad på flygplatsen men ingen var där...ensam i jämtland gömde jag mig först på en toa men efter 45 minuter kom en supertrevlig person som hette Olof och skjutsade mig till skolan som ligger en bit utanför. Väl framme var jag lite förvirrad men började prata med en tjej som gick sopransax på folkmusiklinjen, vi åt lunch (skolan har sååååååå bra mat) och gick på skogspromenad för att ladda upp.
I övningsrummet jag var i en halvtimme innan provet hängde denna lapp på väggen, klyschigt men det kändes lite bättre ändå. Halv tre fick jag gå in till juryn, sjunga två förvalda låtar samt improvisera melodi och text över en ackordsföljd som musikerna spelade. 
Känslan efteråt.
Provet kändes sådär, tyckte inte jag lyckades visa min bredd och har typ en blackout från improvisationen men det kändes ändå bra, och framförallt så var det svinroligt!! 
På kvällen var det konsert med de olika linjerna (jazz som jag då sökte, folkmusik och klassisk), här spelar folk och ALLTSÅ jag är seriöst frälst av den här typen av musik. Har inte förstått grejen innan, nu gör jag det. 
Hängde med några andra i min ålder som också sökte jazzsång, åt middag och var på jazzjam på kvällen! Tyvärr var jag så himla trött efter dagen så stannade inte så länge, dessutom skulle jag ta mig till stan med pauline (som jag lärde känna) där vi bodde på samma vandrarhem i samma rum, sovandes i samma våningsäng. Dagen efter fick vi en tydligare inblick av hur lärarna jobbar, vi pratade till exempel om livet/musikens mening med Roy, klappade rytmer/pratade puls med Stig och hade teori med Åsa. 
De flesta åkte hem under eftermiddagen men eftersom mitt tåg gick först på kvällen stannade jag kvar på skolan, vandrade runt bland rummen och hittade personerna på bilden till höger som satt och jammade, jag njöt. Efter en stund gick vi till internatet och lagade rödbetssoppa. 
Och sen var det dags att åka hem igen. 
 
Alltså, vilken skola och vilka människor! Alla var så oerhört välkomnande och det kändes seriöst som att jag själv gick på skolan när vi satt där i köket och sörplade soppa. Dessutom har jag flera nya facebook-vänner! Pratade med några personer som går Billströmska just nu som också sökte, de pratade väldigt varmt om sin skola (som jag ska söka 17 april) så det kändes fett roligt.
Besked kommer närmaste veckorna. 
 
Min bild/upplevelse av skolan är att den dels är ganska flummig, på ett bra sätt! Jag tror dock att det inom vissa grupper är "konstigt" att inte vara tillräckligt normbrytande, att det inte är "okej" att använda smink osv. Men som sagt, det gäller absolut inte alla och min helhetsbild är verkligen positiv. Det finns ett jämställdhetstänk (många kvinnliga instrumentalister) utan att det blir en stor grej av det. Dessutom försöker skolan äta så mycket ekologisk och närproducerad mat som möjligt, och det finns en fairtrade-shop! 
Fokuset ligger inte på prestation, utan på känsla. Ordet "duktig" förknippas i många fall som något negativt, det viktigaste är att förstå varför man spelar. Såklart strävar alla efter att hela tiden bli bättre men det känns snarare som att alla stöttar varandra istället för att konkurrera. 
 
Och just det! Tidigare har det inte gått att kommentera inläggen men nu är det åtgärdat, så kommentera på om ni får lust!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0