let's wear these shirts my grandpa used to wear.

Du var nästan alltid allvarlig. Och tyst. Du iakttog och lyssnade som ingen annan. Du sågade i trä och snickrade konstiga figurer. Du lyssnade på Ekot och hade ett skrivbord med färgpennor i bleka färger. När jag var liten låg du på golvet och lekte med mig trots dina onda knän. När alla andra sa "Ja, lilla Linnea" var du på min nivå och kollade upp på dem med lika oskuldsfulla ögon. När du lika gammal som jag är nu blev du blind på ena ögat. När jag var hos dig brukade jag ibland gå omkring och blunda med ena ögat för att se hur det var. Du hade tretton syskon som alla, i alla fall enligt mig, såg likadana ut. Dina stora händer strök mig lite skakande på kinden och du då log du lite snett. Du saltade alltid maten för mycket. Du visade mig hur man rensar fisk och vissa somrar plockade vi vilda hjortron bland ilskna mygg. En gång satt vi i en bil och en geting satte sig på din hand och kröp omkring där. Vi sa "Farfar, du har en geting på din hand!" Du svarade lugnt och försiktigt "Ja". Jag fick alltid plats i din famn hur stor jag än blev. När jag var liten och du och farmor skulle gå efter en middag hemma hos oss tog du min lilla hand och lärde mig vad fingrarna heter på finska, jag kom alltid bara ihåg lillfingret.
Jag saknar din lite halvt finska brytning. Jag saknar stora händer som stryker mig över kinden. Jag saknar hårda kramar och sneda leenden. Jag saknar din barnslighet och tålmodighet.
Jag vill att du ska ge fart till min gunga igen. Jag vill att du ska lägga handen på mina uppskrapade sommarknän och säga någon finsk ramsa som gör att det känns bättre. Jag vill höra din säkra röst och känna din lukt. 

Idag är det två år sedan. Vi åkte till sjukhuset på kvällen där du låg ynklig och matt med slangar genom näsan. Jag hade aldrig sett dig så. På tretton år hade jag aldrig sett dig så ynklig. Vi släppte in vårljuset genom fönstret. Innan vi skulle gå tog du mina händer. Jag kramade dem så hårt jag kunde. Du sa att jag skulle skaffa mig en bra man. Du sa att jag skulle fortsätta gå min egen väg. Du sa att du älskade mig. Jag kände hur mina ögon blev suddiga och det rev i bröstet men jag höll emot.
När vi kom ut i den vita korridoren igen gick det inte längre. Jag bröt ut mot mammas axel så hennes kofta blev alldeles snorig men hon sa att det inte gjorde någonting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0