massvis med stockholm!

Jag ska förvarna er med att detta blir ett långt inlägg, orkar inte med massa dagar hit och dit.
Här är lite släkt i min farbror Anders trädgård som ligger i Saltsjö Duvnäs utanför Stockholm. Där är så fint så man dör litegrann. Men det var inte riktigt så resan började.
Först åkte jag och några kusiner till Musikmuseet! Å så underbart det var, här är Yrsa.
Lukas och massa oprasångare och sångerskor som vi inte hade ett fnatt om vilka de var.
Elisabeth, fast man ser inte så bra.
Och Paul, Elisabeths engelske pojkvän. Lika sympatiskt som alla andra engelsmän!
Å allt var så himla roligt. Man fick prova göra allt själv. Skapa ljud av konstiga material och spela konstiga instrument.
Det här var nästan som ett piano - fast en träbräda med hål och om man nuddade dem kom en ton. Ascoolt!
Syskonen provade olika röster. Det var kanske den roligaste grejen ändå.
Museet rekomenderas verkligen! Gå dit på en gång, gratis om man är under nitton år!
Annars fortsatte dagen hemma hos Anders. Vi kollade på foton från Island, där Elisabeth bor.
<3
Vi satt mest i soffan, lyssnade på Anna Ternheim ur bästa högtalarna och åt sedan lunch.
Efter lunchen gick vi på promenad till Olle Nymans gamla gård, han var någon känd konstnär. Där fick vi en guidad tur som var ganska tråkig men husen var fina i alla fall.
Sen blev vi hungriga och åt middag, då kom det lite mer släkt också.
Yrsa, Daniel och Paul. Det var Yrsa och Daniel som tagit studenten vilket var anledningen till att vi åkte till Stockholm, egentligen.
Farmor var med, det var fint. Hon var som en husmoder som satt och vakade över alla.
Sen blev det fredag och jag vaknade upp i min systers lägenhet i Hornstull. Åt detta till frukost mest hela tiden.
Jag, mor och syster tog tunnelbanan till Slussen och gick sedan längs vattnet i jakt på kaffe och en park.
Det var otroligt varmt och det tyckte vi var fantastiskt. Särskilt eftersom att vi kommit från ett tolvgradigt Luleå.
Vi hittade park och kaffe.
Och bullar!
Och ett bröllopspar. Hennes klänning hade rosa tyll i kanten och han hade sjömanskostym, världsfint.
Sedan begav vi oss till drottninggatan där vi träffade Yrsa och åt lunch. Jag smakade sushi och det var så gott så jag dog! Sen gick jag och Yrsa på egna äventyr och hon visade mig de bästa affärerna.
Efter många timmar i solen kom vi tillbaka till lägenheten. Svettiga och röda med vindruvor, choklad, vegetarisk fullkornspizza och rosévin. Framot kvällen gick jag och Sofia ut för att träffa lite vänner och kusiner. Det jag inte visste var att det var till en bar med artonårsgräns. Men det gick bra och jag kom in utan mutning eller falsklägg. Spännande!
Sen kom lördagen på besök och vi åkte till Skansen.
Där gick vi på lite privat område och tittade på kommande lill-skansen-huset Anders har ritat.
Fast när man ändå var på Skansen är det ju ett måste att titta på djuren också.
Björnarna låg och sov i skuggan och man ville bara hoppa ner och gosa med dem. Fast vi stod där ovanför stängslet och tyckte mest synd om dem. Om man vill se en björn får man leta reda på en i skogen, tänkte vi.
Efter Skansen var det middag hos min faster Åsa på Lilljeholmen. Vi tittade på Stockholm genom tunnelbanefönstret och insåg att det är väldigt vackert.
Mamma fotograferar. Inte för att det är så vackert men såhär såg det ut i alla fall.
Sen gick vi in i lägenheten. Här är Maggan och Anna-Karin. De är kusiner och satt för sig själva och pratade allvar och fnittrade och det verkade som att de blivit tolv år med långt hår i Gällivare igen.
Åsa.
Det var en fin kväll.
Nästa dag åkte vi till Gamla stan, där åt vi Lunch och kommenterade slottsvakternas jobb.
For några timmar senare till city och åt middag på detta underbara ställe. Skulle rekomendera det om jag kom ihåg vad de hette.
Jag åt den krämigaste kräftstjärtspastan, gudomligt.
Sedan blev vi sugen på teater. Köpte sistaminuten-biljetter till Anna Karenina på Stadsteatern, Stora scenen. Sååå bra, berättar mer sen.
Kvällen kom och vi åkte hem till lägenheten. Där var en annan Anna, en trevlig människa min syster bor med denna sommar.
Sedan blev det måndag och hemresa. Men innan det firade vi min fars födelsedag och nationaldagen på Kafferepet.
Familjen delade på någon hallonmoussebakelse.
Paketöppning och mamma sjöng lite ur "Du är min man" till pappa. Så himla fint! Alla var glada trots hemresan för vi visste ju att vi skulle träffas snart igen.

Himla bra resa och jag har kommit på att jag tycker om min släkt väldigt mycket. Särskilt alla kusiner. Oj oj oj vad jag tycker om dem, snällast i världen och bor på massa coola ställen i världen så man kan komma och hälsa på hipp som happ. Himla bra.

Kommentarer
Postat av: tilde

är inte det där wienerkonditoriet som ligger på biblioteksgatan?

2011-06-11 @ 20:11:16
URL: http://unicornia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0